محمّد بن فضیل از امام رضا علیه السّلام نقل میکند گوید: به آن حضرت عرض کردم: آیا زمین بى امام باقى میماند؟ فرمود: نه، از ابى عبد اللَّه علیه السّلام بما روایت رسیده است که زمین بىامام باقى نمىماند مگر آنکه خداوند بر اهل زمین خشم کند یا فرموده باشد:- بر بندگان خشم کند- فرمود: باقى نمىماند [زمین بدون امام و اگر باقى بماند] فرو میرود.
محمّد بن یعقوب از حسین بن محمّد و او از معلىّ بن محمّد و او از وشّاء که گفت:
از امام رضا علیه السّلام پرسیدم: آیا زمین بىامام میماند؟ فرمود: نه، عرض کردم: بما روایت رسیده است که آن بدون امام نمىماند مگر آنکه خداى عزّ و جلّ بر بندگانش خشم کند؟ فرمود: نمىماند و هنگامى که بىامام باشد فرو میرود.
[مترجم گوید: موضوع فرو رفتن زمین هنگامى که بدون امام باشد باین نحو توجیه شده است که چون خداوند آدمى را مختار و مکلّف آفریده است و لازمه تکلیف آنست که حجّت بر مردم تمام باشد و تمامیّت حجّت با قرآن بتنهائى صورت نپذیرد زیرا مضامینش متحمّل معانى متعدّد بوده و وجوه مختلفهاى دارد، بلکه میباید قرآن بعترت پیوندد تا حجّت کامل بر مردم باشد چنانچه در روایت رسول خدا است
لن یفترقا حتى یردا على الحوض
یعنى قرآن و عترت هرگز از یک دیگر جدا نشوند تا آنکه در کنار حوض بر من وارد شوند. بنا بر این اگر فرض شود که روزى حجّت از میان مردم برداشته شود معنایش برداشتن تکلیف از مردم است و معناى برداشته شدن تکلیف آنست که خداوند انقراض نسل بشر را اراده کرده است و این توجیه گرچه از نظر عامه مردم قابل قبول است ولى با شناختى عمیقتر توان گفت که مقصود آنست که بیمن وجود امام و ولى کامل است که مردم روى زمین از نعمت حیات و دیگر نعمتهاى الهى بهرهمند میشوند و مثل اولیاء خدا در میان مردم مثل گلهاى بوستان است که هزاران بوته گیاه ببرکت آنها آبیارى میشوند و همچون کوههاى با عظمتاند که موجب استقرار زمین هستند و جعلنا الْجِبالَ أَوْتاداً و در روایت 10 نیز به همین معنا اشاره شده است].
منبع:الغیبة( للنعمانی) / ترجمه فهرى، متن، ص: 156 و 155
منبع ما:http://apocalypse.blogfa.com/