وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

تقدیم به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان روحی و ارواح العالمین له الفداء
وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

تقدیم به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان روحی و ارواح العالمین له الفداء

شباهت های ظهور و قیامت (حتمی بودن)


…السلام علیک یا وعد الله الذی ضمنه(۱)…: سلام بر تو ای وعده خدا که تضمینش کرده…

حتماً تا به حال بارها و بارها این عبارت از زیارت شریف آل یاسین را خوانده اید. همانطور که از معنی این فراز پیداست، حضرت مهدی (علیه السلام) از وعده های الهی هستند که خداوند آمدن ایشان را وعده داده است و البته خداوند از وعده خود خلاف نمی کند(۲). 


نعمانی در کتاب الغبیه خود روایت می کند که راوی گفته است: «نزد امام جواد (علیه السلام) بودیم و صحبت از حتمی بودن آمدن سفیانی شد. از آن حضرت پرسیدم: آیا در امور حتمی هم بدأ رخ می دهد؟ فرمودند: آری. گفتم: می ترسم در مورد خود حضرت مهدی هم بدأ رخ دهد. حضرت فرمودند: ظهور مهدی (علیه السلام) وعده الهی است و خداوند خلف وعده نمی کند(۳).»همانطور که می دانید معاد از اصول بنیادین دین اسلام است و قیامت که در قرآن به معنی زمان برپایی مردم در پیشگاه خداوند به کار گرفته شده، مقدمه آن.

کتاب آسمانی مسلمانان با الفاظ مختلفی مثل «الساعه(۴)، یوم الآخر(۵)، یوم الحساب(۶)، یوم الوعید(۷)، یوم الموعود(۸)، یوم الفصل(۹) و…» از قیامت یاد کرده است. در واقع می توان گفت که بخش عمده ای از آیات قرآن در مورد روز قیامت و برپایی رستاخیز و دادگاه بزرگ الهی است.روز وعده داده شده معنی واژه «یوم الموعود» گفته شده در آیه ۲ سوره بروج است که خداوند به آن سوگند یاد کرده است، علامه طباطبایی(علیه الرحمه) در تفسیر این عبارت در کتاب خود آورده: « منظور از آن روز قیامتى است که خداى تعالى وعده داده در آن روز میان بندگانش داورى کند(۱۰).»

همچنین ایشان در توضیح «یوم الوعید» گفته شده در آیه ۲۰ سوره ق، گفته اند: «مراد از روز وعید، روز قیامت است که خداى تعالى تهدیدهایى را که در دنیا به مجرمین از بندگانش مى کرد، منجر مى سازد(۱۱).»

با جستجو در آیات قرآن، دیدیم که روز قیامت هم وعده داده شده و در نتیجه حتمی است.

به امید آنکه در هر دو روز ظهور و قیامت نزد پروردگارمان سربلند باشیم این آیه قران را ببا هم تلاوت می کنم:

«إِنَّ السَّاعَهَ لَآتِیَهٌ لَا رَیْبَ فِیهَا وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یُؤْمِنُونَ:

روز قیامت به یقین آمدنی است، و شکّی در آن نیست؛ ولی اکثر مردم ایمان نمی آورند!(۱۲)».

پی نوشت:

۱) فرازی از دعای آل یاسین؛

۲) سوره آل عمران(۳)، آیه۹؛

۳) الغیبه نعمانی، ص۲۰۵؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۵۰ به نقل از شش ماه پایانی، ص۲۳۱؛

۴) سوره انعام، آیه ۳۱؛

۵) سوره بقره(۲)، آیه ۸؛

۶) سوره غافر، آیه ۲۷؛

۷) سوره قاف، آیه۲۰؛

۸) سوره بروج، آیه۲؛

۹) سوره نبأ، آیه۱۷؛

۱۰) ترجمه تفسیرالمیزان، علامه طباطبایی، ج۲۰، ص۴۱۴؛

۱۱) همان، ج۱۸، ص۵۲۳؛

۱۲) سوره غافر، آیه ۵۹٫

منابع:

بررسی اوصاف و فلسفه قیامت در قرآن ؛

شباهت های ظهور با قیامت – قسمت اول، سید مهدی حائری قزوینی؛

پاسخ به پرسش اسامی قیامت در قرآن کدامند ؟؛

ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی؛

شش ماه پایانی، ترجمه الفجر المقدسالمهدی علیه السلام و ارهاصات یوم الموعود، نشر موعود، ۱۳۸۵



منبع: http://ghaemolmontazar.vvs.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد