آخرالزمان
در روایت است که: «دینداری در آخرالزمان مثل نگاهداشتن آتش در دست است». آیا هنوز وقت آن نرسیده است؟! لابد طبلش را میزنند تا بیدار شویم که امروز دینداری سختتر از نگاهداشتن آتش در دست است!
***
سؤال: از حضرت رسول صلّیاللّهعلیهوآلهوسلم درباره آخرالزمان و فتنههای آن نقل شده که فرمودهاند: «تشخیص تکلیف در آن زمان مشکل است»؛ پس چه باید کرد؟
جواب: اگر به دست آوردن تکلیف مشکل باشد، احتیاط کردن که مشکل نیست. باید توقف کرد و احتیاط نمود. ریختن خون مردم و هتک اعراض آنها و از بین بردن اموال و دین آنها شوخی نیست، برای ما اتمام حجت شده است.
در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۴۳
***
ما نمیتوانیم تعیین و تحدید کنیم که در «مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» چه مرتبه از ظلم و جور منظور است، ولی ظاهر این است که وقتی «ظلم فراگیر و پر» شد، دیگر کار تمام است و آن حضرت ظهور میکنند؛ زیرا نفرمودند: «مُلِئَتْ وَ بَقِیتْ عَلی ما مُلِئَتْ؛ پر شود و بر آن حالت باقی بماند»، بلکه فرمودند: «مُلِئَتْ» و این امر ـ یعنی «مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» ـ در این زمانه مستقر شده است، بهطوری که الآن یک وجب از زمین، از ظلم و جور خالی نیست. ولی ما نمیتوانیم تحدید و مشخص کنیم که مقصود چه مرتبهای از «مُلِئَتْ» منظور است؛ زیرا تمام خصوصیات وقت ظهور تعیین نشده است، و همه علامتهایی که برای ظهور تعیین کردهاند واقع نشده است، از اینجا معلوم میشود که آن مرتبه از «مُلِئَتْ»هنوز تحقق پیدا نکرده است.
واقعاً ما مسلمانها، هنوز پیغمبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم از دنیا نرفته، چه به سر خودمان آوردیم! آن هنگام که آن حضرت دستور فرمود: دوات و کاغذ بیاورید، تا وصیت کنم، و بزرگان ما (بزرگان عامه) گفتند:«إِن الرجُلَ لَیهْجُرُ!؛ این مرد هذیان میگوید!».
در محضر بهجت، ج۲، ص۱۵۴
منیع :