وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

تقدیم به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان روحی و ارواح العالمین له الفداء
وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

تقدیم به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان روحی و ارواح العالمین له الفداء

چه کسانی از علما، قائل به امکان تشرف بوده‌اند

عموم علمای شیعه ـ از قدما و متأخرین ـ قائل به امکان رؤیت و تشرف به محضر حضرت‌ مهدی علیه‌السلام، در عصر غیبت کبرا بوده‌اند. اینک به برخی از کلمات آنها اشاره می‌کنیم: 

۱. سید مرتضی رحمه‌الله

«ما یقین نداریم که دست کسی به امام نمی‌رسد و بشر نمی‌تواند او را ملاقات کند، این امری غیر معلوم است که راهی بر یقین به آن نیست»؛ آنگاه می‌گوید: «اگر گفته شود که علت مخفی‌شدن امام، خوف از ظالمین و تقیه از معاندین است؛ پس باید گفت: این علت در حق اولیا و شیعیانش نیست؛ پس واجب است که برای آنها ظاهر گردد».[1]  

۲. شیخ ‌طوسی رحمه‌الله

«ما ممکن می‌دانیم که بسیاری از اولیا و قائلین به امامت او، به خدمتش رسیده و از او نفع برند».[2] 

۳. سیدبن‌طاووس رحمه‌الله

وی خطاب به فرزندش می‌گوید: «راه به ‌سوی امامت، برای کسی ‌که خداوند ـ جل شأنه ـ اراده کرده تا به او عنایت و نهایت احسان کند، باز است».[3] 

و نیز در جایی دیگر می‌گوید: «اگرچه امام، اکنون از جمیع شیعیان غایب است، ولی ممتنع نیست که جماعتی از آنان به ملاقات حضرت مشرف شده، از گفتار و کردار ایشان استفاده کنند و از دیگران کتمان نمایند».[4] 

۴. آخوند خراسانی رحمه‌الله

او در مبحث اجماع می‌گوید: «احتمال تشرف برخی از افراد صالح داده می‌شود، و احیاناً او را نیز می‌شناسند».[5]

۵. محقق نائینی رحمه‌الله

او نیز در مبحث اجماع می‌گوید: «و اما در زمان غیبت، عادتاً رؤیت حضرت ممکن نیست؛ آری؛ گاهی در زمان غیبت برای افراد صالح، تشرف به خدمت حضرت و گرفتن حکم از ایشان امکان‌پذیر است».[6] 

پی‌نوشت‌ها:

1. تنزیه‌الانبیاء، ص 184ـ182.

2. کلمات‌المحققین، ص533. 

3. کشف‌المحجة، ص143 و 154. 

4. الطرائف، ص185. 

5. کفایة‌الاصول، ج2، ص291. 

6. فرائد‌الاصول، ج2، مبحث اجماع.


منبع ما:http://www.jc313.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد