وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

تقدیم به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان روحی و ارواح العالمین له الفداء
وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

تقدیم به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان روحی و ارواح العالمین له الفداء

پرسش

ﺁﯾﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻭ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽ‎ﺩﻫﺪ ﻭ ﺁﯾﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﻧﺒﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺁﯾﺎ ﺭﻭﺵ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺑﺎ ﺍﺋﻤﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ؟ 

ﭘﺎﺳﺦ: 

ﺍﯾﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺳﺆﺍﻝ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ: 

1. ﺁﯾﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ ﻣﯽ‎ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺑﻮﺩﻩ‎ﺍﯾﻢ ﺯﯾﺮﺍ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟  

ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﯿﻢ: 

ﻭﻗﺘﯽ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪ ﻭ ﺣﻘﺎﯾﻖ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﻋﺮﺿﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺑﯽ ﻭ ﺍﺻﻼ‌ﺣﯽ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺎﻧﯿﺪ، ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ، ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﯽ‌‎ﮐﻨﻨﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﮎ ﺣﻘﺎﯾﻖ ﺑﻪ ﺣﺪ ﮐﻤﺎﻝ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﯽ ﻣﻌﺠﺰﺍﺗﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺼﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﯽ‎ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﻏﯿﺮﻋﺎﺩﯼ ﻭ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﻣﯽ‎ﯾﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﺭﻫﺒﺮ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﺸﺎﻥ ﻣﯽ‎ﺭﺳﺪ. ﺍﯾﻦ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﺳﺒﺐ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﻓﻮﺝ ﻓﻮﺝ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. 

ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﮐﻮﻓﻪ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺧﺎﻟﯽ ﻣﯽ‎ﮔﺮﺩﺩ، ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﺧﻮﯾﺶ ﻣﺨﻔﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﻬﺮ ﺭﺧﺖ ﺑﺮﺑﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﻗﻢ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﺑﻼ‌ﺩ ﭘﺨﺶ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻧﺎﺩﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﺎﻗﯽ ﻧﻤﯽ‎ﻣﺎﻧﺪ. ﺳﭙﺲ ﻣﯽ‎ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ﺍﯾﻦ ﻗﻀﯿﻪ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻇﻬﻮﺭ ﻗﺎﺋﻢ (ﻋﺞ) ﺑﻪ ﻭﻗﻮﻉ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﭘﯿﻮﺳﺖ. ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﻗﻢ ﻭ ﺍﻫﻠﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺣﺠﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ‎ﺩﻫﺪ... ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﺯ ﺷﻬﺮ ﻗﻢ ﺑﻪ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﻣﯽ‎ﺭﺳﺪ ﻭ ﺣﺠﺖ ﺑﺮ ﺟﻬﺎﻧﯿﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽ‎ﮔﺮﺩﺩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺯﻣﯿﻦ ﻓﺮﺩﯼ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﻤﯽ‎ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﯾﻦ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﺶ ﻧﺮﺳﯿﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.[1] 

ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻧﯿﺰ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻭﻗﺘﯽ ﻗﺎﺋﻢ ﻣﺎ ﻗﯿﺎﻡ ﻧﻤﻮﺩ، ﺧﺪﺍ ﺩﺳﺖ ﻟﻄﻔﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﯽ‎ﻧﻬﺪ ﻭ ﺣﻮﺍﺳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﻭ ﻏﻔﻮﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﻣﻞ ﻣﯽ‌ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ.»[2]

ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﯿﺮ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ، ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺧﺎﻧﻪ، ﮐﻮﺥ ﻭ ﭼﺎﺩﺭﯼ ﺭﺧﻨﻪ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ؛ ﭼﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﺳﺮﻣﺎ ﻭ ﮔﺮﻣﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻔﻮﺩ ﻣﯽ‎ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﻧﻔﻮﺫ ﺳﺮﻣﺎ ﻭ ﮔﺮﻣﺎ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﯼ ﻧﯿﺴﺖ، ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻭ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻗﻠﺒﯽ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺧﻨﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ‎ﺩﻫﺪ.[3] 

ﮔﻔﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻫﻢ ﺳﻄﺢ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﺑﺸﺮ ﺗﺮﻗﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺻﺎﻟﺢ ﻭ ﺧﯿﺮﺧﻮﺍﻩ ﺯﯾﺎﺩ ﮔﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺍﺗﻤﺎﻡ ﺣﺠﺖ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺍﺣﺴﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﯿﺮﺩ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺳﺘﻤﮕﺮ ﻭ ﺧﻮﺩﺳﺮﯼ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺑﺸﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﻃﺒﻌﺎً ﺑﺎ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺍﺩﮔﺮﯼ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺷﺨﺼﯽ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﻬﺪﯼ ﻣﻮﻋﻮﺩ ﻗﯿﺎﻡ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺮﮐﻮﺑﯽ ﺍﯾﻦ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺟﺰ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺧﻮﻧﺮﯾﺰﯼ ﭼﺎﺭﻩ‎ﺍﯼ ﻧﯿﺴﺖ. ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ، ﺟﻨﮓ ﻭ ﺧﻮﻧﺮﯾﺰﯼ ﺭﺍ ﺣﺘﻤﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ‎ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ‎ﻫﺎ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﻓﻘﺪﺍﻥ ﺣﺠﺖ ﻭ ﮔﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﻋﻨﺎﺩ ﻭ ﺳﺮﮐﺸﯽ ﺍﺳﺖ.[4] 

2. ﺁﯾﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺋﻤﻪ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ ﻧﺨﺴﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻣﯽ‌‎ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻟﺰﻭﻡ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﻣﯽ‎ﺷﻮﻧﺪ ﯾﺎ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﻭ ﺑﺎ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺳﺨﻦ ﻣﯽ‎ﮔﻮﯾﻨﺪ؟ 

ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﯿﻢ: 

ﻫﻤﻪ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻋﺎﺷﻖ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯼ ﺣﻘﻨﺪ. ﺍﺯ ﻧﺜﺎﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﻬﺮ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮﺩﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭﯾﻎ ﻧﮑﺮﺩﻩ‎ﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﻭ ﺗﺮﻗﯽ ﻭ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺑﺸﺮ ﺳﺮﻟﻮﺣﻪ ﺩﻋﻮﺗﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﺻﻠﺢ ﺭﺍ ﺍﻣﻀﺎ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻗﯿﺎﻡ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ ﻭ ﯾﺰﯾﺪﯾﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﺳﻮﺍ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ، ﺍﯾﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺭﻭﺵ‎ﻫﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺯﻣﺎﻥ، ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﻭ ﺣﺎﮐﻤﺎﻥ ﻋﺼﺮ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺭﺍ ﻣﯽ‎ﺩﺍﺷﺖ، ﺣﺘﻤﺎً ﻋﺎﺷﻮﺭﺍﯾﯽ ﻣﯽ‎ﺍﻧﺪﯾﺸﯿﺪ ﻭ ﺣﺴﯿﻨﯽ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ‎ﮐﺮﺩ. 

ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻣﺖ‎ﻫﺎﯼ ﻗﺒﻞ ﺑﻬﺮﻩ‎ﻣﻨﺪ ﻣﯽ‎ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺣﻖ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻫﻢ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﻭﺍﻗﻊ ﺣﮑﻢ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ، ﺭﻭﺵ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺗﺒﻊ ﺍﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮﻫﺎ ﺑﺎ ﺳﯿﺮﻩ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ. 

ﺁﺭﯼ! ﻭﻗﺘﯽ ﺍﺣﺪﯼ ﯾﺎﻓﺖ ﻧﻤﯽ‎ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺻﺎﻟﺤﺎﺕ ﺑﺎ ﺑﯿﻨﺸﯽ ﻋﻤﯿﻖ ﻃﺮﯾﻖ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺠﺖ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﺮﺩﻩ‎ﺍﻧﺪ ﻭ ﻃﺎﻏﯿﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻃﻼ‌ﻉ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺯ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺣﻖ ﺳﺮ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ‎ﺯﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺷﮑﻨﯽ ﻣﯽ‎ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ﺁﯾﺎ ﺭﺍﻫﯽ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺷﺪﻥ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ‎ﻣﺎﻧﺪ؟ 

ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﺯ ﺷﻬﺮ ﻗﻢ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﻼ‌ﺩ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﭘﺨﺶ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ ﻭ ﺣﺠﺖ ﺑﺮ ﺟﻬﺎﻧﯿﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽ‎ﮔﺮﺩﺩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺯﻣﯿﻦ ﻓﺮﺩﯼ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﻤﯽ‎ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻋﻠﻢ ﺩﯾﻦ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﺶ ﻧﺮﺳﯿﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﻗﺎﺋﻢ ﻣﺎ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﻏﻀﺐ ﺧﺪﺍ ﻣﻬﯿﺎ ﻣﯽ‎ﮔﺮﺩﺩ، ﺯﯾﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﻣﻮﻗﻌﯽ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﻣﯽ‎ﮔﯿﺮﺩ ﮐﻪ ﺣﺠﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.[5] 

ﺯﺭﺍﺭﻩ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﺁﯾﺎ ﺭﻭﺵ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺭﻭﺵ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍ

ﮐﺮﻡ ﺻﻠّﯽ ﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ؟ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻫﺮﮔﺰ، ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ﺻﻠّﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺎ ﻣﻼ‌ﯾﻤﺖ ﻭ ﻧﺮﻣﯽ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﯽ‎ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺩﻝ‎ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻟﻔﺖ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﻭﻟﯽ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻗﺘﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﯿﺶ ﻣﯽ‎ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﻃﺒﻖ ﺩﺳﺘﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ‎ﭘﺬﯾﺮﺩ. ﭘﺲ ﻭﺍﯼ ﺑﺮ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﮐﻨﺪ»[6] 

ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﻣﯽ‎ﮔﻮﯾﺪ: ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺑﻮﺩﻡ، ﻣﻌﻠّﯽ ﺑﻦ ﺧﻨﯿﺲ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﺁﯾﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ ﺑﺮﺧﻼ‌ﻑ ﺭﻭﺵ ﺍﻣﯿﺮﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ؟ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ ﻣﻼ‌ﯾﻤﺖ ﻭ ﻧﺮﻣﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﯿﺶ ﮔﺮﻓﺖ ﭼﻮﻥ ﻣﯽ‎ﺩﺍﻧﺴﺖ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﯾﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﭼﯿﺮﮔﯽ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽ‎ﮐﻨﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻗﻬﺮ ﻭ ﻏﻠﺒﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﻣﯽ‎ﺩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﮐﺴﯽ ﺑﺮ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺗﺴﻠﻂ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﯾﺎﻓﺖ.»[7] 

ﺁﺭﯼ ﺑﺎ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﻨﺠﯽ ﺑﺸﺮﯾﺖ، ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ. ﺍﺯ ﻗﺪﯾﻤﯽ‎ﺗﺮﯾﻦ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﺍﻥ ﮐﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ، ﺑﺸﺮ ﺭﺍ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ: ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺵ، ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺁﺭ. ﻭ ﺩﯾﺪﯾﻢ ﮐﻪ ﺑﺸﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺩﺍﺩ، ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﻧﺒﯿﺎﺀ ﻭ ﺍﻭﻟﯿﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻡ ﺗﯿﻎ ﮔﺬﺭﺍﻧﯿﺪ. ﺍﻣّﺎ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ،‌ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺧﻮﺍﺭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺯﻭﺭﺩﺍﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. 

ﺩﯾﮕﺮ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ، ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﺎﺷﻨﺪﻭ ﺳﺘﻢ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﻧﺸﻮﻧﺪ؛ ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮔﻮﺵ ﻧﺪﻫﻨﺪ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﻡ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺟﻨﺎﯾﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ... ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﮑﺸﻨﺪ ﻭ ﺻﺤﻨﻪ‎ﻫﺎﯾﯽ ﭼﻮﻥ ﺻﺤﻨﻪ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻭﺭﻧﺪ؛ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻧﺎﺑﮑﺎﺭﺍﻥ ﻧﻬﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺍﺣﺪﯼ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﭙﺬﯾﺮﺩ. ﻭ ﺑﺪﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻄﻬﯿﺮ ﮐﻨﺪ، ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﺧﺮﺩ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﺳﺎﺯﺩ.[8] 

ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﮐﺘﺎﺏ‌ﻫﺎﯼ ﺍﮐﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻟﻨﻌﻤﻪ ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ، ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎﺯﺍﻥ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻭ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺍﻻ‌ﺛﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﺎﻓﯽ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺷﻮﺩ.

ﭘﯽ‌ﻧﻮﺷﺖ‌ﻫﺎ: 

[1]. ﻋﻼ‌ﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﯽ، ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ 60، ﺹ 213 ﻭ ﭼﺎﭖ ﺑﯿﺮﻭﺕ، ﺝ 57 ﻫﻤﺎﻥ ﺻﻔﺤﻪ. 

[2]. ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ 52، ﺹ 328. 

[3]. ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻣﯿﻨﯽ، ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮ ﺟﻬﺎﻥ، ﺹ 315 ﺑﺎ ﺗﺼﺮﻓﯽ ﻣﺨﺘﺼﺮ. 

[4]. ﭼﺸﻢ ﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺑﻪ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻣﻬﺪﯼ (ﻋﺞ)، ﻧﺠﻢ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﻃﺒﺴﯽ، ﺹ 181. 

[5]. ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ 60، ﺹ 213. 

[6]. ﺍﻟﻐﯿﺒﺔ، ﻟﻐﻤﺎﻧﯽ، ﺹ 236 ؛ ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ 52، ﺹ 353. 

[7]. ﺍﻟﻐﯿﺒﺔ، ﻟﻐﻤﺎﻧﯽ، ﺹ 237 ؛ ﺗﻬﺬﯾﺐ، ﺝ 6، ﺹ 155 ﻭ ﮐﺎﻓﯽ ﺝ 5، ﺹ 33. 

[8]. ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﻣﻐﺮﺏ، ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﺣﮑﯿﻤﯽ، ﺹ 37با تصرفی مختصر.


منبع ما:http://seiedeh.mahdiblog.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد