تطبیق نشانه های ظهور با امام دوازدهم
یکی دیگر از روش های علمی و کاربردی امام برای ابطال ادعای واقفه بیان علامات و نشانه ای عصر ظهور مهدی موعود و تطبیق آن با شخصیت امام دوازدهم بود که به شواهدی از آن روایات اشاره می شود:
الف ـ از اباصلت هروی نقل شده است: از امام رضا(علیه السلام) سوال نمودم: ما علامة القائم منکم اذ اخرج فقال علامته ان یکون شیخ السن شاب المنظر حتی ان الناظر الیه لیحسبه ابن اربعین سنة او دونها و اذا خرج القائم یقال له فی التسلیم علیه السلام علیک یا بقیة الله؛[1]
نشانه قیام کننده از شما خاندان چیست؟ امام فرمود: نشانه او این است که سنش بالا است اما چهره اش جوان و کسی که به او نگاه کند گمان می کند که چهل ساله و یا کمتر است و زمانی که قائم قیام کند در سلام ها به او گفته می شود سلام بر تو ای ذخیره خداوند.
ب ـ علی بن فضال از پدرش نقل نموده که امام رضا(علیه السلام) فرمود: شیعیان بعد از درگذشت سومین فرزندم (امام عسکری علیه السلام) گرفتار حیرت می شوند زیرا امام آن ها از نظرشان غائب می شود بعد درباره فلسفه غیبت او فرمود: لئلا یکون فی عنقه لاحد حجة اذا قام بالسیف.[2]
ج ـ امام رضا(علیه السلام) در موارد دیگری برای اینکه توجه شیعیان را از مهدی موعود بودن امام هفتم برگردانده و افکارشان را به سوی آینده رهنمون گردد مسئله انتظار مهدی موعود را مطرح نموده و می فرمود: ما احسن الصبر و انتظار الفرج فعلیکم بالصبر ان هذا الامر لیس یجیی علی ما یرید الناس انما هو من امر الله تبارک و تعالی؛[3]
چه نکو است صبر و انتظار کشیدن فرج پس بر شما باد که صبر نمایید و این امر (فرج) آنگونه که مردم می خواهند واقع نمی شود بلکه امر فرج از امور خداست.
این دعوت امام رضا(علیه السلام) برای انتظار کشیدن به سوی آینده در حقیقت در مقابل ادعای واقفه بود که مهدویت را در زمان امام رضا(علیه السلام) یک امر گذشته و مال امام هفتم می دانست.
ج ـ در روایت دیگری از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است که پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: سوگند به آن خدایی که مرا به حق برگزید یکی از فرزندانم غائب می شود تا آن زمانی که بعضی مردم ناامید شده و گویند دیگر احتیاج به خاندان پیامبر نیست و بعضی در ولادت او شک نمایند.[4]
و نیز در معرفی قائم فرمود: بابی و امی سمی جدی رسول الله و شبیه موسی بن عمران یتوقد من شعاع ضیاء القدس؛[5]
پدر و مادرم فدایش باد هم نام جدم رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و شبیه به موسی بن عمران است روشنی می گیرد از روشنایی انوار قدس.
ه ـ بنا به روایت دیگری امام رضا(علیه السلام) برای معرفی مهدی می فرمود: یبعث الله لهذا الامر غلاماً منا خفی الولادة و المنشأ غیر خفیی نسبه؛[6]
خداوند برای این امر(اقامه عدل) یکی از فرزندان ما را برمی گزیند در حالی که ولادت و محل زندگی او مخفی است اما نسبش آشکار است.
نگارش این مقدار روایت با استناد به امام رضا(علیه السلام) درباره نشانه ها و زمان ظهور نمایانگر این حقیقت است که آن حضرت با تطبیق زمان ظهور برای زمان آینده می خواست آشفتگی ها و تزلزلی را که توسط واقفه در فرهنگ شیعی ایجاد شده بود مداوا نموده و فرهنگ انتظار را برای شیعیان زنده نماید.
پی نوشت ها:
[1] (الخرایج و الجرایح، ج3، ص117)
[2] (علل الشرایع، ص245)
[3] ( قرب الاسناد، ص224)
[4] (کمال الدین، ص51)
[5] (الامامة و التبصرة، ص114)
[6] (الکافی، ج1، ص341)
منبع ما:http://imamalmahdi.com/