هر جنبش و انقلابی، به یاران و همراهانی نیاز دارد. یارانی که پایههای اصلی انقلاباند و سنگینی آن را به دوش میکشند. سستی و استواری هر یک از این دو، با سستی و استواری دیگری ارتباطی تنگ اتنگ دارد؛ یعنی هر اندازه حجم بنای انقلاب کمتر باشد، پایههای آن از استحکام کمتری برخوردار خواهد بود و به هر میزان که آن بنا، بلندتر و گستردهتر باشد، به ستونهای محکمتری نیاز خواهد داشت.
1- یکی از مهمترین شرایط ظهور امام مهدی (علیه السلام) فراهم شدن یاران کارآمد است؛ یاران، همراهان و همرزمانی کارآمد و توانمند، که با فقدانشان، کار حکومت، هدایت و رشد به سامان نخواهد رسید. دانستن ویژگیهای یاران حضرت و تلاش در راه کسب آنها، در واقع تلاش برای زمینهسازی ظهور و فرا رسیدن آن روز مبارک است.
2- آگاهی از ویژگیهای یاوران امام زمان (علیه السلام) معیاری است که به کمک آن، میتوانیم خود را محک زده و بدانیم که آیا در زمرهی یاران آن حضرت قرار داریم یا نه؟
برترین یاران حضرت مهدی (علیه السلام) افراد مخصوصی هستند که در اولین فرصت، خود را به حضرت میرسانند. در روایات تعداد آنان 313 نفر به عدد اصحاب پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) در جنگ بدر، مشخّص شده است.
امام صادق (علیه السلام) به فضیل بن عمر فرمودند:
«کأنّی اَنظُرُ إلی القائِمِ عَلی منبرِ الکوفة و حولَهُ ثلاثُ مائةٍ و ثلاثةٍ عَشرِ رَجُلاً عدةِ أهل البدرِ هُم أَصحَابُ الأَلوِیَـةِ وَ هُم حُکّامُ اللهِ فِی أَرضِه علی خَلقهِ»؛ «گویا مینگرم قائم (علیه السلام) را بر منبر کوفه که سیصد و سیزده نفر به عدد اهل بدر، پیرامونش گرد آمدهاند، آنها مردان جنگاور و حاکمان خدا در زمین برای خلق اویند.»
یاران خاص که از آنها به اصحاب امام مهدی (علیه السلام) یاد میشود، چهرههای حکومتی و اجرایی ایشان هستند. آنها انسانهایی عادل، مقتدر، فقیه و کارآمدند که در تثبیت حکومت جهانی مولای خود نقش اساسی دارند.
در برخی از روایات، یاران امام مهدی (علیه السلام) ده هزار نفر یاد شده و این گونه آمده که تا آنان نیایند، قیام صورت نمیگیرد. امام صادق (علیه السلام) در اینباره میفرمایند:
«سیصد و سیزده نفر یاران با او بیعت میکنند. او تا هنگام کامل شدن ده هزار نفر در مکه، اقامت میکند و سپس رهسپار مدینه میشود.»
معنای روایت این است که یاران امام زمان (علیه السلام) منحصر در 313 نفر نیستند، بلکه این تعداد کسانی هستند که در ابتدای قیام آن حضرت به گرد ایشان جمع میشوند.
در آیات و روایات اگر چه از صفتهایی به عنوان ویژگیهای یاران حضرت یاد شده است؛ اما بدون تردید، یکی از پیامهای این روایات، برشمردن شرایط آرمانی یک منتظر است. اهدافی که یک منتظر واقعی برای خود ترسیم میکند و تمام توان خود را در راه رسیدن به آنها به کار بندد و اوجهایی که یک شیعه در تمام قرنهـا و عصرها بدانها چشم دوخته و خود را در مسیر دست یافتن بدانها قرار میدهد.
پی نوشت ها:
* شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 672 .
* شیخ مفید، الإرشاد، ج 2، ص 383 .
* علامه مجلسی، بحارالانوار،ج 52، ص 323، ح 3 .