وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

تقدیم به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان روحی و ارواح العالمین له الفداء
وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

وبلاگ مهدوی مهدی جانان (عج)

تقدیم به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان روحی و ارواح العالمین له الفداء

حدیث « هر که بمیرد و امام زمانش را نشناسد ، همانند مردن زمان جاهلیت مرده است » از کیست ؟


این روایت از روایاتی متواتر و مشهور بین اهل سنت و شیعه که در بسیاری از کتاب‌ها یافت می‌شود و از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم است .


از کتاب‌های شیعه :

مرحوم شیخ صدوق رحمت الله علیه در کتاب شریف کمال الدین و تمام النعمة ، می‌نویسد : 


سئل أبو محمد الحسن بن علی علیهما السلام وأنا عنده عن الخبر الذی روی عن آبائه علیهم السلام : " أن الأرض لا تخلو من حجة لله على خلقه إلی یوم القیامة وأن من مات ولم یعرف إمام زمانه مات میتة جاهلیة " فقال علیه السلام : إن هذا حق کما أن النهار حق ، فقیل له : یا ابن رسول الله فمن الحجة والامام بعدک ؟ فقال ابنی محمد ، هو الامام والحجة بعدی ، من مات ولم یعرفه مات میتة جاهلیة .

از امام حسن عسکری علیه السلام سؤال شد (در حالی که من آن جا بودم ) در بارۀ  این روایت که از پدرانش نقل شده بود : « زمین هیچ‌گاه از حجت خدا بر خلق ، تا روز قیامت خالی نخواهد بود و اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است » امام حسن عسکری علیه السلام فرمود : این سخن حقی است ؛ همان طور که روز حق است . از ایشان سؤال شد : ای فرزند رسول خدا ! امام و حجت بعد از شما کیست ؟ فرمود : فرزندم محمد ، او امام و حجت بعد از من است . هر کس بمیرد و او را نشناسد ، به مرگ جاهلیت مرده است .

کمال الدین وتمام النعمة - الشیخ الصدوق - ص 409 – 410 و کفایة الأثر - الخزاز القمی - ص 296  و وسائل الشیعة (آل البیت) - الحر العاملی - ج 16 - ص 246 و مستدرک الوسائل - المیرزا النوری - ج 18 - ص 187 و ... .

و همچنین ابن حمزه طوسی رضوان الله تعالی علیه در کتاب الثاقب فی المناقب ، ص 495 این روایت را نقل می‌کند :

عن محمد بن العلاء الجرجانی ، قال : حججت فرأیت علی بن موسى الرضا علیه السلام یطوف بالبیت ، فقلت له : جعلت فداک ، هذا الحدیث قد روی عن النبی صلى الله علیه وآله : " من مات ولم یعرف إمام زمانه مات میتة جاهلیة " . قال : فقال : " نعم ، حدثنی أبی ، عن جدی ، عن الحسین بن علی بن أبی طالب علیهم السلام قال : قال رسول الله صلى الله علیه وآله : " من مات ولم یعرف إمام زمانه مات میتة جاهلیة " . قال : فقلت له : جعلت فداک ، ومن مات میتة جاهلیة . قال : " مشرک " .

محمد بن علاء جرجانی گفت : در زمان حج امام رضا علیه السلام را در حال طواف دیدم ، به ایشان گفتم : فدایت شوم ، این روایت از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم « هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است » نقل شده است ؟ امام فرمود : بلی ، پدرم ، از جدم ، از حسین بن علی ، از علی بن أبی طالب علیهم السلام نقل فرمودند که رسول گرامی اسلام فرمود : « هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است » . محمد بن علاء گفت که از امام سؤال کردم : فدایت شوم ، مراد از مرگ جاهلی چیست ؟ فرمود : یعنی مشرک مرده است .


از کتاب‌های اهل سنت :

مَنْ مات ولیس فی عنقه بیعة مات میتة جاهلیة .

هر کس بمیرد و بر گردن او بیعت با امامی نباشد ، به مرگ جاهلی مرده است .

صحیح مسلم ، مسلم النیسابوری ، ج3 ، ص1478و  السنن الکبرى ، البیهقی ، ج8 ، ص156 و مجمع الزوائد ، ج5 ،‌ ص218 و مشکاة المصابیح ، ج2 ، ص1088و  سلسلة الأحادیث الصحیحة ، ج2 ، ص715 .

مَنْ مات بغیر إمام مات میتة جاهلیة.

هر کس بدون امام بمیرد ، به مرگ جاهلی  مرده است .

مسند احمد ، احمد بن حنبل ، ج4 ، ص96 و مجمع الزوائد ،‌ الهیثمی ، ج5 ،‌ ص218 و مسند الطیالسی ، الطیالسی ، ص295 و الإحسان بترتیب صحیح ابن حبان ج7 ، ص49 و حلیة الأولیاء  ، ج 3 ،‌ ص22  .

مَنْ مات ولیستْ علیه طاعة مات میتة جاهلیة .

هر کس بمیرد و اطاعت از امامی بر گردن او واجب نباشد ، به مرگ جاهلی مرده است .

مجمع الزوائد، الهیثمی ، ج5 ، ص224 و کتاب السنة ، ج2 ،‌ ص489 .

 البانی بعد از نقل حدیث می‌گوید :

 إسناده حسن، ورجاله ثقات .

مَنْ مات ولیس علیه إمام جماعة فإن موتته موتة جاهلیة .

هر کس بمیرد و امام جماعتی نداشته باشد ، مرگ او مرگ جاهلی است .

المستدرک على الصحیحین ، ج1 ، ص150

حاکم نیشابوری بعد از نقل حدیث می‌گوید : هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین. و ذهبی نیز آن را تأیید کرده است ، ج1 ، ص204 .

من مات لیس علیه إمام فمیتته جاهلیة .

هر کس بمیرد و امام نداشته باشد ، به مرگ جاهلی مرده است .

المعجم الکبیر ، الطبرانی ، ج 10 ،‌ ص298و  المعجم الأوسط ،‌ ج2 ، ص317 و ج4 ، ص232 و  مسند أبی یعلى، ج6 ، ص251 و کتاب السنة ، ابن أبی عاصم ، ج2 ،‌ص489 و  مجمع الزوائد ، الهیثمی ، ج5 ، ص224-225.

اهل سنت از طرفی این روایات را نقل و صحت آن را تأیید کرده‌اند و از طرف دیگر عملاً هیچ امامی ندارند که همگی بالإتفاق از او تبعیت کنند . و این پارادوکسی است که از حل آن عاجز مانده‌اند .

اگر هیچ روایت دیگری برای بطلان مذهب اهل سنت وجود نداشته باشد ، همین یک روایت کفایت می‌کند .

موفق باشید

گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)

 

 

 منبع: http://www.valiasr-aj.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد