«الذی یأخذ بحق الله و بکل حق هولنا»
«مهدی (علیه السلام) کسی است کمه حق خدا را باز میستاند و همه ی حقوق ما را باز میستاند».
(رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم) (1) .
مهدی (علیه السلام) آن دست انتقام خداوندی، همه ی حقوق ضایع شده را باز میستاند، حقوق خداوندی را باز میستاند، تعالیم فراموش شده را احیاء میکند، قوانین لگد مال شده را زنده میسازد. همه ی حقوق تضییع شده ی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را باز میستاند و هر کجا خون به ناحق ریختهای از آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم باشد، انتقامش را به فرمان خدا میگیرد.
«معاشر الناس! امنوا بالله و رسوله و النور الذی انزل معه من قبل ان نطمس وجوها فنردها علی ادبارها».
«معاشر الناس! النور من الله عزوجل فی مسلوک ثم فی علی ثم فی النسل منه الی القائم المهدی الذی یأخذ بحق الله و بکل حق هولنا».
- «ای گروه مردمان! به خدا و رسول خدا و نوری که همراه او نازل شده ایمان بیاورید، پیش از آنکه صورتهایی را واژگون کرده به طرف پشت بازگردانیمشان». (2) .
- «ای گروه مردمان! آن نور خدای تبارک و تعالی در من قرار گرفته، سپس در وجود علی (علیه السلام) قرار گرفته، و پس از او در نسل او تا «قائم مهدی» که حق خدا را بازستاند و همه ی حقوق از دست رفته ی ما را باز ستاند». (3) .
و اینک به فرازهایی از خطبه ی بسیار ارزنده ی فصیحترین و بلیغترین انسان روی زمین، حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم در حجة الوداع و در سرزمین غدیر خم (جحفه) توجه فرمائید:
1- ألا و ان خاتم الأوصیاء منا القائم المهدی».
- «آگاه باشید که خاتم اوصیاء مهدی قائم (علیه السلام) از ماست».
2- «الا انه الظاهر علی الدین کله».
- «آگاه باشید که او بر همه ی ادیان پیروز میشود».
3- «الا انه المنتقم من الظالمین».
-«آگاه باشید که او انتقامگر از ستمگران است».
4- «الا انه فاتح الحصون و هادمها».
-«آگاه باشید که او گشاینده و در هم کوبنده ی مرزهاست».
5- «الا انه قاتل کل قبیلة من اهل الشرک».
-«آگاه باشید که او کشنده ی هر تیرهای از مشرکان است».
6-«الا انه مدرک کل ثار لاولیاء الله عزوجل».
- «آگاه باشید که او خونخواه خون همه ی بندگان صالح خداست».
7- «الا انه الغراف من البحر العمیق».
-«آگاه باشید که او نهری خروشان از اقیانوسی بیکران است».
8- «الا انه ناصر دین الله عزوجل».
-«آگاه باشید که او یاور دین خدای تبارک و تعالی است.».
9- «الا انه یسم کل ذی فضل بفضله و کل ذی جهل بجهله».
- «آگاه باشید که او هر دانشمندی را به دانش و هر نادانی را به نادانی میشناسد».
10- «الا انه خیرة الله و مختاره».
-«آگاه باشید که او برگزیده و انتخاب شده ی خداست».
11- «الا انه وارث کل علم و المحیط به».
-«آگاه باشید که او وارث هر دانش، و در برگیرنده ی آنست».
12- «الا انه هو المخبر عن ربه المنبه بامر ایمانه».
-«آگاه باشید که او آنچه بگوید از پروردگارش میگوید و به امر ایمان هشدار میدهد».
13-«الا انه الرشید السدید».
-«آگاه باشید که او رشید و کامل و نیرومند و متین است».
14- «الا انه المفوض الیه».
-«آگاه باشید که فرمانروایی جهان هستی به او واگذار شده است».
15- «الا انه قد بشر به من سلف من یدیه».
- «آگاه باشید که هر کس (از پیامبران و امامان) پیش از او بودند، نوید او را داده اند».
16- «الا انه الباقی حجة و لا حق الا معه و لا نور الا عنده».
-«آگاه باشید که او تنها حجت بازمانده است و بعد از او حجتی نیست، حقی جز با او، و نوری جز در پیش او نیست».
17- الا انه لا غالب له و لا منصور علیه».
-«آگاه باشید که احدی بر او چیره نیست و کسی او را شکست ندهد».
18- «الا انه ولی الله فی ارضه و حکمه فی خلقه و امینه فی سره و علانیته».
-«آگاه باشید که او ولی خدا در روی زمین، و داور او در میان مردم، و امین او در آشکار و نهان است». (4) .
و بدینگونه رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر خم، که روز اعلام امامت امیرمومنان علی علیه السلام است، پرده از برنامه ی جهانی حضرت بقیة الله ارواحنا فداه برداشته از پیاده شدن تعالیم عالیه ی اسلام به دست آن حضرت، در هم ریختن مرزهای جغرافیایی و تشکیل حکومت واحد جهانی، ویرانگری کاخهای ظلم و استبداد، خوانخواهی خونهای به ناحق ریخته در راستای تاریخ، و دیگر گامهای برجستهای که توسط آن یکتا رهبر و تنها سرور برداشته خواهد شد، سخن گفته است. (5) .
نگارنده معتقد است همین فرازهای یاد شده از خطبه ی غرای رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روز عید سعید غدیر، و در برابر 120 هزار مستمع، برای شناخت اجمالی برنامه های جهانی، و شخصیت والای قبلهی موعود و کعبه ی مقصود حضرت بقیة الله ارواحنا فداه کافی است، ولی برای آرامش بیشتر دلهای دوستان، و کشش بیشتر قلبهای عاشقان، و استواری بیشتر گامهای رهروان راه تو، و انس بیشتر شیفتگان کوی او، روایات دیگری از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را در این رابطه، زینت صفحات کتاب قرار میدهیم:
19- «لو لا الحجة لساخت الارض باهلها».
-«اگر یک لحظه حجت خدا در روی زمین نباشد، زمین ساکنانش را در کام خود فرو میبرد». (6) .
طبق این روایت و دهها روایت دیگری که به این مضمون از معصومین علیهم السلام رسیده است، امام علیه السلام علت غائی آفرینش است و اگر یک لحظه در روی زمین نباشد، همه ی موجودات جهان هستی محکوم به فنا میباشند، و رمز بقای جهان و تداوم گردش زمین و زمان در عصر ما وجود اقدس حضرت بقیة الله روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء میباشد. (7) .
و اینک روایاتی چند از کتب اهل سنت:
20- «لا تذهب الدنیا حتی یملک العرب رجل من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی».
-«دنیا سپری نمیشود، تا مردی از اهل بیت من که همنام با من است زمام امور عرب را به دست بگیرد». (8) .
21- «لو لم یبق من الدنیا الا یوم لطول الله ذلک الیوم، حتی یلی رجل من اهل بیتی، یوطی اسمه اسمی».
-«اگر از عمر دنیا جز یک روز نمانده باشد، خداوند آن را به قدری طولانی میگرداند، که مردی از اهل بیت من و همنام با من به فرمانروایی جهان برسد». (9) .
22- «لا تقوم الساعة حتی یلی رجل من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی».
- «رستاخیز به پا نمیشود، تا هنگامی که مردی از اهل بیت من که همنام با من است، فرمانروا شود». (10) .
23- «لاتنقضی الأیام و لا یذهب الدهر، حتی یملک العرب رجل من اهل بیتی، اسمه یواطی اسمی».
-«روزها سپری نمیشود و روزگار به پایان نمیرسد، تا اینکه مردی از اهل بیت من و همنام با من، فرمانروای عرب شود». (11) .
24- «یخرج رجل من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی و خلقه خلقی فیملأها قسطا و عدلا».
-«مردی از اهل بیت من خارج میشود که نامش هم نام من و خویش هم خوی منست، زمین را پر از عدل و داد مینماید». (12) .
25- «لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد، لطول الله ذلک الیوم حتی یبعث رجلا من ولدی، اسمه اسمی».
-«اگر از عمر دنیا به جز یک روز باقی نباشد، خداوند آن روز را طولانی سازد و مردی ازتبار من و همنام با من برمیانگیزاند».
سلمان پرسید: از کدامین فرزندت؟ ای رسول خدا! فرمود: «از این پسرم». و با دست مبارکش به شانه ی امام حسین علیه السلام زد. (13) .
26- «یلتفت المهدی و قد نزل عیسی بن مریم (علیه السلام) کانما یقطر من شعره الماء، فیقول المهدی: تقدم صل بالناس، فیقول: انما اقیمت الصلاة لک، فیصلی خلف رجل من ولدی».
-«حضرت مهدی (علیه السلام) متوجه میشود و میبیند که حضرت عیسی (علیه السلام) فرود آمده است، گوئی از موی مبارکش قطرات آب فرو میریزد. حضرت مهدی (علیه السلام) میفرماید:جلو بیا و با مردم نماز بخوان. حضرت عیسی (علیه السلام) میفرماید: نماز برای تو اقامه شده است. آنگاه حضرت عیسی (علیه السلام) پشت سر مردی از فرزندان من نماز میخواند». (14) .
27- «منا الذی یصلی عیسی بن مریم (علیه السلام) خلفه».
-«آنکه عیسی بن مریم (علیه السلام) پشت سرش نماز میخواند، از ماست». (15) .
28- «لا تقوم الساعة حتی یملک رجل من اهل بیتی، یفتح القسطنطینیة و جبل الدیلم. و لو لم یبق الا یوم لطول الله ذلک الیوم حتی یفتحهما».
-«قیامت بر پا نمیشود، تا مردی از اهل بیت من به پادشاهی برسد، و قسطنطنیه (استانبول) و کوههای دیلم را فتح کند. اگر از عمر جهان جز یک روز باقی نباشد، خداوند آن را به قدری طولانی کند که آنها را فتح نماید». (16) .
29- «لن تهلک امة انا فی اولها و عیسی فی اخرها و المهدی (علیه السلام) فی وسطها».
-«هرگز هلاک نمیشود امتی که من در اول آن، عیسی (علیه السلام) در آخر آن، و مهدی (علیه السلام) در وسط آن باشد». (17) .
30- «المهدی (علیه السلام) طاووس اهل الجنة».
-«مهدی (علیه السلام) طاووس اهل بهشت است». (18) .
31- «یکون من بعدی اثنا عشر امیرا».
-«پس از من دوازده امیر خواهد بود».
جابر بن سمره میگوید: سپس وجود مقدس خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم چیزی فرمود که من متوجه نشدم. از پشت سری پرسیدم که حضرت چه فرمود؟! گفت: فرمود:«کلهم من قریش»: «همه ی آنها از قریش است». (19) .
و در پایان به روایاتی چند از رسول اکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از طریق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام توجه فرمائید:
32- «الأئمة بعدی اثنا عشر، اولهم انت یا علی و اخرهم القائم الذی یفتح الله عزوجل علی یدیه مشارق الأرض و مغاربها».
-«امامها و پیشواها پس از من دوازده تن میباشند که اولی آنها تو هستی ای علی! (علیه السلام) و آخر آنها، آن قائمی است که خداوند به دست او شرق و غرب جهان را فتح خواهد فرمود». (20) .
33-«ان الله اختار من الأیام یوم الجمعة، و من اللیالی لیلة القدر و من الشهور شهر رمضان، و اختارنی من الرسل و اختار منی علیا، و اختار من علی الحسن و الحسین، و اختار منهما تسعة تاسعهم قائمهم، و هو ظاهرهم و هو باطنهم».
- «خدای تبارک و تعالی از روزها روز جمعه را برگزید، و از شبها شب قدر، و از ماهها ماه رمضان را برگزید، و مرا از میان پیامبران برگزید، و علی (علیه السلام) را ازمن، و حسن و حسین را از علی (علیه السلام) برگزید، و از حسن و حسین نه تن (پیشوا) برگزید که نهمین آنها «قائم» آنهاست (علیه السلام)، که ظاهر و باطن آنان است». (21) .
34-«ان المهدی (علیه السلام) من عترتی، من اهل بیتی، یخرج فی آخر الزمان تنزل له السماء قطرها و تخرج له الأرض بذرها، فیملا الأرض عدلا و قسطا کما ملأها القوم ظلما و جورا».
-«مهدی (علیه السلام) از عترت و اهل بیت من است، در آخر الزمان ظاهر میشود، آسمان باران رحمتش را فرو میریزد و زمین گیاه خود را بیرون میفرستد. زمین را پر از عدل و داد کند، چنانکه مردم آن را از جور و ستم پر کرده اند». (22) .
35- «...التاسع منهم قائم اهل بیتی، و مهدی امتی، اشبه الناس بی فی شمائله و اقواله و افعاله، یظهر بعد غیبة طویلة و خیرة مضلة، فیعلن امرالله، و یظهر دین الله جل و عز، یوید بنصرالله، و ینصر بملائکة الله، فیملأ الأرض قسطا و عدلا، کما ملئت جورا و ظلما».
-«... نهمین آنها قائم اهل بیت من، و مهدی امت من است، که در رفتار، گفتار و کردار شبیهترین مردم است به من، پس از یک غیبت طولانی و سرگردانی سردرگمی، ظاهر میشود و امر خدا را آشکار میکند و دین خدا را ظاهر میسازد. با نصرت خدا تأیید میشود و با پشتیبانی فرشتگان تقویت میگردد. زمین را پر از عدالت و برابری میکند، پس از آنکه با ستم و نابرابری پر شده باشد». (23) .
36- «المهدی من عترتی من ولد فاطمة».
- «مهدی (علیه السلام) از عترت من، از اولاد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است». (24) .
37- «الا و نحن بنو عبدالمطلب سادة اهل الجنة انا وعلی و جعفر و حمزة و الحسن و الحسین و فاطمة و المهدی (علیه السلام)».
- «آگاه باشید که ما فرزندان عبدالمطلب: من و علی و جعفر و حمزه و حسن و حسین و فاطمه و مهدی، (سلام الله علیهم) سروران اهل بهشتیم». (25) .
38- «و منا مهدی هذه الامة، له غیبته موسی و بهاء عیسی و حلم داوود و صبر ایوب».
-«مهدی این امت از ماست، که غیبت موسی، عظمت عیسی، بردباری داود، و شکیبائی ایوب را یک جا دارد». (26) .
39- «یخرج المهدی و علی رأسه غمامة فیها ملک ینادی هذا خلیفة الله المهدی، فاتبعوه».
-«مهدی (علیه السلام) ظاهر میشود، در بالای سر او ابری خواهد بود که فرشته ای از میان آن بانگ برمیآورد: این خلیفه ی خدا «مهدی» است، از او پیروی کنید». (27) .
40- «و اختارمن صلبک یا حسین تسعة أئمة، تاسعهم قائمهم، و کلهم فی الفضل عند الله سواء».
-«ای حسین! از نسل تو نه امام برگزید که نهمین آنها، قائم آنهاست، که مقام آنها در نزد خداوند برابر است». (28) .
پی نوشت ها :
1 - بحارالانوار، ج 37 ص 211.
2 - اشاره به آیه های: 157 اعراف، 8 تغابن و 47 نساء.
3 - بحارالانوار، ج 37 ص 211.
4 - بحارالانوار، ج 37 ص 213.
5 - متن کامل خطبه ی گرانقدر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را در کتاب پرارج «مدینة البلاغة» تألیف: آیة الله حاج شسخ موسی زنجانی (طاب ثراه) مطالعه فرمایید. (ج 1 ص 248-213).
6 - علامهی مجلسی 118 حدیث به این مضمون در بحارالانوار، ج 37 ص 56 -1 نقل کرده است.
7 - در مورد نقش اماممان ارواحنا فداه در جهان هستی رجوع شود به «او خواهد آمد» ص 26-15.
8 - سنن ترمذی، ج 4 ص 505، حدیث شماره 2230.
9 - سنن ترمذی، ج 4 ص 505، حدیث شماره 2231.
10 - مسند احمد حنبل، ج 3 ص 376.
11 - مسند احمد حنبل، ج 3 ص 376.
12 - عقدالدرر، ص 31.
13 - ذخائر العقبی، ص 136.
14 - الصواعق المحرقة ص 98 و عقدالدرر، ص 17.
15 - عقد الدرر، ص 25.
16 - البیان، گنجی شافعی، ص 141.
17 - البیان، گنجی شافعی، ص 127 و عقد الدرر، ص 146.
18 - عقد الدرر،ص 148.
19 - سنن ترمذی، ج 4 ص 501.
20 - کمال الدین، ص 282.
21 - اثبات الوصیة، ص 225.
22 - بحارالانوار، ج 51 ص 74.
23 - کمال الدین، ص 257.
24 - غیبت شیخ طوسی، ص 115.
25 - سلیم بن قیس، ص 245.
26 - کفایة الاثر، ص 43.
27 - الزام الناصب، ج 1 ص 163.
28 - منتخب الاثر، ص 93.
منبع : یاد مهدی ( محمد خادمی شیرازی )
با عرض سلام وخسته نباشید
واقعا عالی بود موفق باشی