همه انبیاء و مصلحان الهی، هسته های اصلی نهضت خویش رابا آزمایش برگزیده اند،چرا که راه دشوار است و آمیخته با رنجها،و بدون داشتن یارانی آبدیده،سرد و گرم چشیده،فداکار و وفادار،نمیتوان خطرکرد. طالوت،که در روایات،یاران مهدی به یاران او تشبیه شده اند،(1) درنبرد با جالوت،لشکریانش را با تشنگی آزمود. تن پروران و ناشکیبایان نظم را بر هم زدند،حریصانه به آب افتادند،ولی صبورمردان ازآن ،لب تر نکردند. از این راه ،روشن شد که گروه نخست، ارزش و توان همراهی با طالوت را ندارند و سرانجام،در رویارویی با سپاه دشمن، وحشت آنان را فراگرفت و از جنگیدن ،بازماندند ؛ولی گروه دوم که ایمان فکری و بصیرت واقعی داشتند،همه پیروزی را در اختیار خدا دیدند و صبورانه مقاومت ورزیدند. یاران مهدی(عج) نیز برای رسیدن به درجه ی شایستگی همراهی، ازغربال های گوناگون گذر داده می شوند و پس از پیمودن مراحل دشوار،به قله ی رفیع «نصرت» بالا می روند.
پس از گرد آمدن نیروها ،آزمون ها سخت تر میشود. امام با آزمون های جسمی و روانی،باور ها را به آزمایش می گذارد. از جمله، همانند طالوت که سپاهیانش را با تشنگی آزمود، یاران امام نیز با تشنگی امتحان خواهند شد.(3) فراتر از آن، امام بی پروا به باورهای خرافی و عوامانه حمله می برد و معارف به دور از دسترس و پوشانده شده در غبار فراموشی را آشکار می سازد. دراین تکان های فکری،صاحبان بصیرت و معرفت، تزلزلی به خود راه نداده و استوار بر جای می مانند، ولی آنان که در باور های خود ناخالصی دارندو اندیشه را از سرچشمه نگرفته اند و در حقانیت امام تردید کرده اند، از پیرامون حضرت پراکنده می شوند.(4) هنگام سخنرانی امام در مسجد کوفه و تخریب دیوار مسجد پیامبر، تفاوت های فکری و بینش همراهان به بوته آزمایش در می آید و درجه و رتبه یاران در پیروی فرامین امام ارزیابی می شود.(5)
پی نوشت ها:
1. غیبة نعمانی،ص316
2. بحار الانوار،ج52،ص356
3. غیبة نعمانی،ص316
4. چشم به راه مهدی، ص371
5. بحار الانوار،ج52،ص386
منبع: http://www.ya-baghiyatallah.blogfa.com/
(فرهنگ الفبای مهدویت،موعود نامه، مجتبی تونه ای)